Ventetider på op til to år er helt urimelige mener et flertal i folketinget. Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialdemokraterne og De Radikale vil løse problemet med en lovændring, så brancher der har mange klagesager bliver forpligtet til selv at oprette klagenævn. Det skriver Politiken i dag.
»Jeg vil bede forbrugerministeren undersøge, hvordan man ved lov kan tvinge de erhvervsdrivendes organisationer til at åbne klagenævn selv«, siger forbrugerordfører hos Dansk Folkeparti, Martin Henriksen, til Politiken og forklarer:
»Det er uholdbart, at forbrugeren skal vente så længe på afklaring, hvis den ny computer, de har købt til arbejdet eller hjemmet, går i stykker.«
Men brancheorganisationerne vil ikke lade sig presse af trusler om lovgivning på området.
»Man kan ikke bruge lang sagsbehandlingstid i det offentlige som argument for, at det private skal overtage opgaven. Den ansvarlige minister må sørge for, at der er penge nok til at behandle sagerne rettidigt, altså inden for seks måneder«, siger Lars Quistgaard Bay, konsulent i DHS.
Forbrugerrådet ser det nye tiltag om lovgivning som en god ide. Rasmus Kjeldahl, der er direktør i forbrugerrådet, henviser til at Forbrugerklagenævnet for et par år siden fik penge til at nedbringe klagetiderne, uden held.
»Mit indtryk er, at man ikke er gået hårdt nok til brancherne for at få oprettet private klagenævn«, siger Rasmus Kjeldahl.