Bang & Olufsen kalder selv deres nye 40" fladskærm for "et visuelt vidunder" og "et slankt kunststykke", men ikke alle deler begejstringen.
B&O har i flere år lidt. Struervirksomheden mener selv, at de dårlige regnskaber og massefyringer skyldes finanskrisen. Men det harmonerer dårligt med, at deres nærmeste konkurrent, tyske Loewe, klarer sig glimrende gennem krisen.
I stedet peger flere på, at den minimalisme, som tidligere var enestående for B&O, nu er blevet allemandseje med MP3-filer og fladskærme. Kort sagt skal man have ualmindelig dårlig tjek på design for ikke at lave en lækker fladskærm eller et minimalistisk MP3-anlæg.
Hr. og Fru Jensen faktoren
Den tidligere underdirektør i B&O Lars Kirstein har flere gange efterlyst, at B&O lancerer et entry-level produkt. Det kunne for eksempel være en fladskærm til omkring 20.000 kroner. Hans argumentation er, at når først folk har anskaffet sig fjernsynet, så er de tilbøjelige til at udvide med flere B&O produkter.
Derfor har der været meget store forventninger til den bebuede lancering af B&O's nye fjernsyn Beovision 10. Men meningerne om det er delte.
"Jeg vil ikke kalde Beovision 10 for entry level. Det er mere TV'et for den typiske B&O køber, men her tænkes også på de B&O fans som ellers havde sluppet B&O. Altså dem der ikke ville give 100.000 kroner eller mere for et TV uanset fabrikat. Så B&O kan meget vel hente nogle af de tidligere kunder tilbage med en model som denne," siger Lars Ladingkær, ansvarshavende redaktør for recordere.dk, til ComOn og fortsætter:
"B&Os entry level serie hedder lige nu Beovision 8, men her koster et 40" stadig over 30.000 kroner. Personligt savner jeg et B&O TV nede i klassen omkring +20.000 kroner, før jeg vil kalde deres lineup komplet. Dengang de lavede TV med billedrør havde de entry level modeller med et noget bedre prisskilt end deres fladskærme i dag. Og der savnes fortsat noget som Hr. og Fru Jensen falder for, så B&O igen kan komme ud og stå i de danske stuer. Mange af de gamle billedrørs TV fra B&O, som står ude i de danske stuer i dag, er jo ved at være slidt ned og trænger til udskiftning, siger Lars Ladingkær.
Berlingske Business har talt med brandingeksperten Anthony Aconis. Han mener, at Beovision 10 er for lidt og for sent for Struerfolkene.
"Det er lykkedes dem at lave et rigtig pænt og moderne fjernsyn. I en tid, hvor folk ikke bruger penge, hvor ting skal være billige, og du får kastet fladskærme i nakken til langt under 10.000 kroner i en kvalitet, der er overlegen, så ved jeg ikke, om en pæn fladskærm til mere end 40.000 kan redde B&O, hverken på den korte eller lange bane. For mig virker det her som for lidt og for sent,” siger han til Business.dk.
B&O lancerer ikke revolutioner
Lars Kirstein, der oprindeligt efterlyste et entry-level produkt, har i blogs omtalt B&O som ekstremt arrogant i forhold til kunderne og den teknologiske udvikling. Han har nævnt Apple, som den direkte årsag til at design er kommet ned i en helt anden prisklasse end tidligere. Også Aconis skeler til Apple, når han omtaler B&O. Han efterlyser en vision for, hvordan B&O kan opfylde den moderne forbrugers drømme.
"I stedet lancerer man et produkt, og så håber man, at det ene stakkels produkt skal gøre en kæmpe forskel for dem. Det kan man godt, hvis man hedder Apple, og man lancerer en iPhone eller en iPod, altså når man lancerer noget, som er en revolution i kategorien. Men B&O lancerer ikke revolutioner i kategorien. Derfor tror jeg ikke på det," siger han.
Ifølge RB-Børsen, så tror analytikerne heller ikke på det nye tv. Essensen af deres anbefalinger til investorer er også for lidt og for sent.
"Nye produkter er traditionelt en meget vigtig salgsdriver for B&O, men vi vurderer, at en anseelig del af B&O-kunderne allerede har investeret i tv - og det gør det lidt sværere for Beovision 10 at blive en salgssucces. Desuden er der en risiko for, at Beovision 10 kannibaliserer salget af især Beovision 7-serien - og i nogen grad Beovision 8-serien," skriver Sydbank i en kommentar ifølge RB-Børsen.
Ifølge Lars Ladingkær er B&O fans dog begejstrede.
"At dømme efter reaktionerne fra de mange B&O fans, kan dette Beovision 10-40 godt gå hen og blive B&O's nye sællert, og ende med at sælge bedre end det billigere Beovision 8-40," siger han.