Det længeventede spil Duke Nukem Forever kan nu endelig købes i butikkerne, men det skaber stadig kontroversielle overskrifter.
I de 15 år, der er gået siden udviklerne første gang satte sig til tasterne, er der blevet skrevet om dårlig ledelse og pengefråds. Nu er spiludviklingsfirmaets pr-bureau røget i fedtefadet.
Distributøren, 2K Games, har fyret sit pr-bureau The Redner Group.
Det sker efter, at en ansat hos Redner Group skrev på Twitter, at de mange dårlige anmeldelser af spillet vil få ham til at overveje, hvilke anmeldere han i fremtiden vil sende anmeldereksemplarer til. En altså slet skjult trussel til spilanmelderne.
"Der er mange af jer, der er gået for vidt i jeres anmeldelser.…vi kigger nu på, hvem der i fremtiden får spil fra os og hvem der ikke gør ud fra hvad jeres spydigheder i anmeldelserne."
Beskeden blev hurtigt slettet men nåede at skabe ravage. Så meget at 2K Games har fyret pr-bureauet. I en meddelelse skriver firmaet, at man ikke vel associeres med den form for trusler mod medier og anmeldere.
Jim Redner fra Redner Group forsøgte i en lang og undskyldende mail til medierne at modificere sin udtalelse. Han skriver, at han kun var ked af formuleringerne i nogle af anmeldelserne og at Twitter-beskeden blot var et barnligt, ugennemtænkt træk. Hele den lange undskyldende mail fra Jim Redner kan læses hos IGN, hvor han i den grad trækker i land og falder på knæ for de spilanmeldere, som skulle være blevet fornærmet.
Kritikken om spilfirmaer, der favoriserer anmeldere, er et tilbagevende kritikpunkt i branchen. Også her hjemme har der været anklager om det samme.
Duke Nukem Forever har en score på cirka 50 procent på Metacritic, der samler anmeldelser fra nettet.