De færreste gider købe lavpris-tv i Bilka og Føtex, når man kan få federe fjernsyn til lige så rimelige penge på nettet.
Det synes at være konklusionen på seneste regnskab fra AP Møller-koncernen, hvis man sammenholder med nye tal fra Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, BFE.
Dansk Supermarked, der står bag Føtex, Netto, Bilka og Salling, måtte melde om tilbagegang i indtjeningen på ti procent i forhold til året før. Tilbagegangen skyldes svigtende salg af såkaldt varige goder.
"De sælger ikke så meget i Bilka og Føtex, da folk ikke længere køber deres fladskærme derude," siger Steven Brooker, analytiker i SEB Enskilda, til Børsen.
Men faktisk købte danskerne flere fladskærme end nogensinde før i 2008.
I alt blev 630.000 styk flade apparater langet over
diskene. Det er en stigning på 13 procent og ny rekord, påpeger BFE.
Samlet set gik omsætningen tilbage, fordi de enkelte fjernsyn er faldet så meget i pris, at den stigende mængde ikke kunne opvejes.
Samme udvikling gør sig ifølge BFE gældende for bærbar navigation. Her steg salget med 9 procent målt i styktal, mens salget målt i samlet omsætning faldt med 13 procent.
På Blu-ray siden er der også fremgang - endda så meget, at BFE mener, at formatet står foran et gennembrud. Sidste år blev der solgt 12.000 Blu-ray-afspillere, og i år regner branchen at få afhændet 50.000.
Brancheorganisationen kalkulerer med at fladskærms-salget bliver uændret i 2009 - hvor man altså forventer at 630.000 danskere vil købe nyt fladtv.
Indkøbsbølgen fører dog kun langsomt til, at det gammeldags billedrørsapparat trænges væk. Af de 5,6 millioner fjernsyn, der ifølge BFE befinder sig i de danske hjem, er mindre end halvdelen - 1,9 millioner - fladskærme, og kun 1,4 million af dem er HD-ready (eller højere).