I beta-udgaven af Google Toolbar 3 introducerer Google en ny funktion kaldet »AutoLink«. Den indsætter links på websider, når den støder på for eksempel en adresse, et track-and-trace nummer på en pakke eller et ISBN-nummer på en bog.
Når AutoLink for eksempel støder på et ISBN-nummer på en bog, er det muligt at få vist et link til, hvis bogen kan anskaffes, dog søger AutoLink indtil videre kun hos Amazon. Står der en persons eller et firmas adresse på en internetside, er det muligt at få vist den pågældende adresse via Googles nylancerede kortfunktion, »Google Maps«.
Men AutoLink møder nu modstand hos webudgivere og analytikere, der mener, at Google forsøger at sende brugerne hen til sider, som Google helt selv kan bestemme. Blandt andet kritiseres det, at Google kun henviser til Amazon, når det gælder bøger.
Kritikerne mener desuden, at der er klare paralleller imellem Googles AutoLink-feature og så »Smart Tags«, som Microsoft forsøgte at lancere som en fast integreret del af Windows. Smart Tags blev mødt af et ramaskrig, da Microsoft blev beskyldt for bevidst at sende brugerne hen til Microsoft-relaterede sider.
Men hos Google understreger man, at AutoLink ikke er så nært beslægtet med Smart Tags, som kritikerne siger.
»Jeg kan se, hvor folk ser ligheden, men der er nogle få vigtige forskelle. En af bekymringerne ved Smarts Tags gik på, at den side som brugeren så var en ændret udgave af den oprindelige side. Med AutoLink er brugeren nødt til at klikke på en knap, for at få linkene til at komme frem,« siger Marissa Mayer, direktør for forbruger-webprodukter hos Google.
Men for Michael Gartenberg, vicedirektør og chef for research hos JupiterResearch drejer det sig mere om, at Google går ind på en teknologi, der førhen har gjort webudgiverne sure. Han undrer sig over, at Googles AutoLink ikke er blevet kritiseret i samme grad, som Microsofts Smart Tags blev det.
Indtil videre er det kun folk bosat i USA, der kan få glæde af AutoLink-funktionen.