Undersøgelsen er foretaget i Storbritannien, hvor data fra 70 af de største websider blev indsamlet over en periode på 9 uger.
Syndromet 'Manic Monday', som det er døbt, opstår oftest, efter udviklerne har rodet med nye ideer over weekenden. Ikke alt er lige vellykket, hvilket afspejler sig i flere fejl og større ustabilitet på mandage end nogen anden ugedag.
Neal Gandhi fra virksomheden Attenda, der har stået for undersøgelsen, udtaler:
»Den roligste periode på året for websideproblemer er over julen og nytår, fordi udviklerholdet er væk. Dette på trods af at det er en af de travleste tider for forbruger-websider.«
»Lige så snart udviklerne logger på igen starter problemerne,« fortæller Gandhi.
Attenda arbejder ikke overraskende med at rådgive virksomheders medarbejdere, så deres arbejde får den tilsigtede positive effekt. Dette gøres ved at holde en stringent kontrol med forandringsprocesser, der udføres på software samt brug af testserver.
Gandhi slår på, at på trods af denne fordyrende proces, kan det i sidste ende vise sig at være en udbytterig investering, som sikrer websiderne en langt højere fejlfri oppetid.
»Dog kan man stadig være udsat for chefer, som ikke forstår teknologien og vil have ændringerne implementeret i går. Hvis det så går galt, er det udviklerne, der ender med at få enden på komedie,« slutter Gandhi.