Det var ikke kun på dyreskuepladsen, at årets Roskilde Festival var en succes. Også på nettet var der gevinst.
Især festivalens nye ansigt på Facebook var en succes, mener festivalen selv.
Festivalens fik kort før årets musikfest på dyreskuepladsen udviklet en unik Facebook-applikation, som skulle varme festivalgængerne op.
Applikationen lod blandt andet brugerne finde sammen med de personer, de havde tænkt sig at ligge i lejr med - eller finde Facebook-venner som manglede et telt at overnatte i. I applikationen kunne de tage quizzer, planlægge årets musikoplevelser og koordinere indkøb og lejropsætning.
At 20.000 personer har tilføjet applikationen på Facebook, betraget udviklerne som en klar succes.
Det er udvikler-firmaet Komfo, der har lavet Roskilde Festivals Facebook-ansigt.
Roskilde-opgaven er ifølge Komfo gennembruddet for virksomheders tilstedeværelse på Facebook. Ifølge firmaet har mange organisationer og virksomheder holdt sig fra Facebook, fordi det tidligere er blevet opfattet som anmassende og upassende, at virksomheder forsøger at fange brugernes opmærksomhed på det sociale netværk. Men ifølge Komfo har det i Roskilde Festivals tilfælde vist sig, at man kan blive accepteret af Facebook-brugerne, hvis man forsøger at blive en del af deres dagligdag og tilføje praktiske elementer.