Rygter om at Microsoft vil købe Yahoo for 50 milliarder dollar i jagten på Google afvises, men en mulighed for et samarbejde står stadig åben.
Det er ikke mindst Googles køb af Double-Click, der for alvor har givet anledning til usikkerhed. Både Microsoft og Yahoo bød også på Double-Click, og Yahoo har siden besluttet sig for at købe firmaet Right Media.
På den baggrund har et samarbejde mellem Microsoft og Yahoo mod Google været på tale, og New York Post meldte i sidste uge endda om, at Microsoft ville købe Yahoo for 50 milliarder dollar (næsten 275 milliarder kroner).
Ifølge Wall Street Journal er et samarbejde dog på tale, fordi Steve Ballmer er frustreret over, at det ikke er lykkes for Microsofts online division at mindske Googles forspring, samt det mislykkede forsøg på at købe DoubleClick. Det kan føre til nye folk i online-gruppen. En anden mulighed er et samarbejde med Yahoo.
»Microsoft mistede efter al sandsynlighed omkring to milliarder dollar bare sidste år, fordi deres søgemaskine ikke tiltrækker så mange brugere som Google,« sagde Matt Rosoff, analytiker ved Directions on Microsoft, til nyhedsbureauet Bloomberg.com. Directions on Microsoft er en uafhængig organisation, som analyserer ændringer i Microsofts strategi.
Ifølge Bloomberg har Google fire gange så mange søgninger på nettet som Microsoft og vinder markedsandele fra både Microsoft og Yahoo.
En fusion mellem Microsoft og Yahoo var også på tale sidste år, men ifølge Wall Street Journals kilder er Yahoo ikke interesseret i en sådan handel med Microsoft nu.
Men selv ved et samarbejde vil Microsoft og Yahoo tilsammen kun få omkring 38 procent af den amerikanske søgemarked, hvilket stadig er 10 procentpoint mindre end Google ifølge Bloomberg.
Talsmænd fra både Microsoft og Yahoo har afvist at kommentere sagen.