Mange af dem giver private oplysninger videre til telemarketingvirksomheder, rejsebureauer, kreditkortudbydere eller detailforretninger, der derefter overfalder den stakkels bankkunde med junkmail, uden at han har givet tilladelse til det.
Ifølge en undersøgelse fra Center for Democracy & Technology har mange af de finansielle institutioner ikke implementeret de nye amerikanske retningslinier for beskyttelse af private oplysninger, der trådte i kraft i juli.
Center for Democracy & Technology, som er sponsoreret af computerindustrien og private fonde, har i onsdags indgivet formel klage til de amerikanske konkurrencemyndigheder - the Federal Trade Commission - over fire vekselerfirmaer for at krænke kundernes ret til beskyttelse af privatlivet.
Centret har undersøgt beskyttelsen af kundernes private oplysninger hos 100 onlinebanker og andre finansielle institutioner udvalgt tilfældigt fra Yahoo's liste over finansielle institutioner. Kun 22 havde klare og fyldestgørende informationer, om hvad de brugte personlige oplysninger til, og hvordan kunderne kunne til- eller afmelde, hvilke oplysninger de ønskede at dele med andre, og hvilke de ikke ønskede kom videre.
Hele 34 af de undersøgte institutioner gav ingen oplysninger, om hvem de delte kundernes informationer med, eller hvordan kunderne kunne forhindre det.
(Kilde: www.siliconvalley.com)