Apple laver kattelem i ny abonnementsordning

Apple kræver stadig en stor andel af indtægterne, men man kan godt slippe for at betale "Apple-skat".

Apple er på vej i krig med store dele af forlagsbranchen, fordi bogudgiverne skal afgive 30 procent af deres indtægt til Apple, når der bliver solgt en bog, et magasin eller lavet et andet in-app-køb.

I dag løfter Apple så sløret for vilkårene til den nye abonnementsordning, og her er der måske håb at spore for forlagsbranchen.

For når det kommer til abonnementsordninger, så vil Apple ikke kategorisk opkræve 30 procent.

Den nye abonnementsordning indebærer, at udgivere kan opkræve et beløb flere gange via iTunes. Det kan være ugentligt, hver måned, kvartalsvis, om året eller henholdsvis to gange om måneden eller to gange om året.

De mest oplagte kunder er firmaer, der sælger magasiner og aviser eller udlejer musik eller film. Den meget omtalte iPad-avis The Daily fra Rupert Murdoch var Apples første forsøg med at lave en abonnementsløsning til den flade sofa-computer. 


Slip for Apple-skat

Apple snupper normalt 30 procent af kagen, når der sælges en applikation eller laves et in-app-køb i App Store, derfor havde mange frygtet, at abonnementsordningen gjorde samme indhug i udviklerne og udgivernes indtjening.

Som udgangspunkt vil Apple have 30 procent af kagen, når en kunde tilmelder sig en tilbagevendende betaling til et abonnement. Men udgiverne kan beholde 100 procent, hvis de laver salgsarbejdet.

“Vores filosofi er simpel. Hvis det er Apple, der skaffer en ny abonnent til app'en, så tager vi en andel på 30 procent. Hvis det er udgiveren, der selv skaffer en ny kunde, eller får en af sine eksisterende kunder til at tilmelde sig, så kan han beholde 100 procent selv," udtaler Steve Jobs i officiel udmelding.

Det vil dog være mod reglerne at reklamere inde i programmerne for, at et abonnement kan købes uden for Apples univers. Det er indlysende, at Apple på den måde forsøger at tvinge kunderne til at bruge abonnementsordningen - og få andel i købet.

Det vil også sige, at store etablerede mediehuse kan flytte hele deres abonnement-base til Apple, uden at afgive en betydelig indtjening til Apple. Apple foreslår selv, at magasinudgivere kan tilbyde eksisterende papirabonnenter gratis adgang til iPhone/iPad-udgaver af de samme magasiner.

“Det eneste, vi kræver, er, at hvis en udgiver tilbyder en form for abonnementsordning uden for app'en, så skal der samtidig tilbydes et lignende eller bedre tilbud inde i app'en, så kunderne lynhurtigt kan tilmelde sig med et enkelt klik," fortsætter Steve Jobs.

Den tilgangsvinkel får smilet frem hos danske Riidr, der ellers er en af de selskaber, der er truet voldsomt på pengepungen, hvis Apple opretholder kravet om at få andel af alle in-app-køb. Den konflikt er ikke løst med dagens udmelding, men danske Riidr glæder sig over en vis åbenhed hos Apple.

"Det lyder positivt, og mere realistisk. 30 procent er nok lige at presse citronen i forhold til, hvad de reelt leverer af arbejde, når vi snakker abonnementer. Det lyder som en mere fair løsning, og noget som vi godt kunne finde på at udnytte i nær fremtid," siger direktør Anders Breinholst til ComON.

Når man er tilmeldt et abonnement kan man overvåge dem inde i iTunes og standse dem. En kunde, der tilmelder sig et abonnemt, kan vælge at oplyse navn, email og postnummer, hvilket bliver overgivet til udgiverne. Den manglende kontakt til slutbrugerne er tidligere blevet fremhævet som et problem for digitale magasiner vækst på iPad.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere