Helten har skudt sig vej til kontrolrummet i superskurkens kæmpefæstning. Nu er tiden knap og der skal handles hurtigt. Vores helt sætter sig foran computeren og hakker løs på tasterne mens store tal tæller ned til verdens undergang. Klip!
Som almindelig computerbruger kan man kun trække på skuldrene over de flotte men fuldstændig urealistiske computer-grænseflader i film. Eller har du måske bogstaver, der fylder halvdelen af skærmen? Hvorfor kan filmene ikke bare vise den sædvanlige kedelige Windows-, Linux- eller Mac OS-skærm?
En del af forklaringen er logisk nok – bogstaverne er ganske enkelt for små til at kunne læses når kameraet skal filme over heltens skulder. Men det handler også om at tilpasse grænsefladens udseende til filmens stemning og plot.
NPR har interviewet en grafisk designer, Mark Coleran, der udvikler fiktive brugergrænseflader til film, og deres artikel er illustreret med flere interessante eksempler på, hvordan det kan se ud. Hans design skal fortælle en historie på to sekunder eller mindre.
”Hele formålet med disse ting er at fortælle en historie. 'Jeg kan ikke komme ind i computeren'. Hvorfor fortæller du nogen på to sekunder, på skærmen, at de ikke kan komme ind i den?” siger han.
En del af inspirationen til de fiktive operativsystemer kommer fra spillenes verden, fortæller Mark Coleran.
”Det der ”Game Over”, det er et stort ord som står skrevet tværs over skærmen, og det fortæller dig præcis hvad der sker,” siger Coleran.
Han fortæller også, at det i virkeligheden slet ikke er skuespillerne der betjener computeren i filmene. De sidder bare og hakker tilfældigt løs på tastaturet, mens en anden styrer computeren og sørger for, at tælleren stopper et sekund inden verdens undergang