Netbutikker i søgelyset

Forbrugerombudsmanden brugte sidste uge på at undersøge de danske netbutikker, og der var både pisk og roser til forhandlerne.

Den 28. februar var aktionsdag hos forbrugerombudsmanden.
Over 100 danske netbutikkers oplysninger om fortrydelsesret blev gransket, og i næsten halvdelen af tilfældene var oplysningerne forkerte eller mangelfulde.

For eksempel oplyser mange netbutikker, at forbrugeren kun kan få tilbagebetalt varens pris, men ikke leveringsomkostningerne, når man fortryder et køb. Men det er ikke helt korrekt.

Forbrugeren har ret til at få både købsprisen og leveringsomkostningerne refunderet. Ifølge loven er det kun udgifterne til at sende varen retur, vedkommende selv skal betale.

Formanden for FOIF (Foreningen af Online IT Forhandlere) Thomas Falborg erkender, at flere af hans medlemmer stadigt har forkerte oplysninger på deres sider, men mener samtidig at loven er for kryptisk.

»Det er ikke godt nok at 45 procent stadigt har forkerte oplysninger, men loven er altså temmelig uklar på det her punkt, og nogle af vores forhandlere tolker den lidt anderledes end forbrugerombudsmanden. Vi er i en branche hvor avancerne er så små, at portoen faktisk gør en væsentligt forskel for nogle forretninger«, siger Thomas Falborg, der føler sig lidt provokeret af undersøgelsen.

Hos forbrugerombudsmanden er man en smule chokeret over de mange forkerte informationer.

»Det er da overraskende, at så mange butikker endnu ikke kender reglerne, det er trods alt en bestemmelse med mange år på bagen nu,« siger Christina Holst Riis, der er jurist for forbrugerombudsmanden.

Hun finder det dog positivt, at 90 procent af butikkerne trods alt oplyser om fortrydelsesretten.

Undersøgelsen dækkede et bredt udsnit af butikker, og ifølge Christina Holst Riis var problemerne bredt fordelt over alle typer og størrelser af butikker.

»Branchen har gjort en stor indsats for at forbedre sig. For kun et år siden var der mange, der slet ikke oplyste om fortrydelsesretten, men i dag er det kun 10 procent,« siger Thomas Falborg, som forventer at hans medlemmer vil rette sig efter forbrugerombudsmanden.

»Der er ingen af os, der har en interesse i ikke at drive en ordentlig forretning«, mener FOIF-formanden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere