Netbutikker i søgelyset

Forbrugerombudsmanden brugte sidste uge på at undersøge de danske netbutikker, og der var både pisk og roser til forhandlerne.

Den 28. februar var aktionsdag hos forbrugerombudsmanden.
Over 100 danske netbutikkers oplysninger om fortrydelsesret blev gransket, og i næsten halvdelen af tilfældene var oplysningerne forkerte eller mangelfulde.

For eksempel oplyser mange netbutikker, at forbrugeren kun kan få tilbagebetalt varens pris, men ikke leveringsomkostningerne, når man fortryder et køb. Men det er ikke helt korrekt.

Forbrugeren har ret til at få både købsprisen og leveringsomkostningerne refunderet. Ifølge loven er det kun udgifterne til at sende varen retur, vedkommende selv skal betale.

Formanden for FOIF (Foreningen af Online IT Forhandlere) Thomas Falborg erkender, at flere af hans medlemmer stadigt har forkerte oplysninger på deres sider, men mener samtidig at loven er for kryptisk.

»Det er ikke godt nok at 45 procent stadigt har forkerte oplysninger, men loven er altså temmelig uklar på det her punkt, og nogle af vores forhandlere tolker den lidt anderledes end forbrugerombudsmanden. Vi er i en branche hvor avancerne er så små, at portoen faktisk gør en væsentligt forskel for nogle forretninger«, siger Thomas Falborg, der føler sig lidt provokeret af undersøgelsen.

Hos forbrugerombudsmanden er man en smule chokeret over de mange forkerte informationer.

»Det er da overraskende, at så mange butikker endnu ikke kender reglerne, det er trods alt en bestemmelse med mange år på bagen nu,« siger Christina Holst Riis, der er jurist for forbrugerombudsmanden.

Hun finder det dog positivt, at 90 procent af butikkerne trods alt oplyser om fortrydelsesretten.

Undersøgelsen dækkede et bredt udsnit af butikker, og ifølge Christina Holst Riis var problemerne bredt fordelt over alle typer og størrelser af butikker.

»Branchen har gjort en stor indsats for at forbedre sig. For kun et år siden var der mange, der slet ikke oplyste om fortrydelsesretten, men i dag er det kun 10 procent,« siger Thomas Falborg, som forventer at hans medlemmer vil rette sig efter forbrugerombudsmanden.

»Der er ingen af os, der har en interesse i ikke at drive en ordentlig forretning«, mener FOIF-formanden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere