Køb en elektronisk billet på nettet og slip for at stå i kø ved billetlugen eller automaten. Sådan lyder tilbuddet fra DSB. Men flere kunder, som har købt en elektronisk billet, har oplevet at togkonduktøren ikke vil acceptere billetten. Det skriver avisen 24timer. I nogle tilfælde er de togrejsende foruden prisen for en ny billet også blevet afkrævet en bøde, fordi de ikke havde en gyldig billet.
Problemet opstår, hvis de rejsende ikke har printet billetten ud og i stedet forsøger at vise den elektroniske billet til konduktøren på deres bærbare computer. Selvom billetten ser ens ud på skærmen og på papir, så forlanger konduktøren at få noget at klippe i. Men det er en misforståelse, fortæller DSB.
»Vi er opmærksomme på, at flere af vores konduktører har misforstået vores regler. Der er ingen grund til, at de skal klippe i en elektronisk billet, og derfor er det også helt fint, hvis vores kunder viser billetten på en læsbar computerskærm. Vi har netop for et par dage siden indskærpet dette over for personalet, fordi vi fik flere og flere henvendelser om den type episoder,« fortæller Anne Mette Koch, chef for Digitale Kanaler hos DSB, til 24timer.
Hun lover nu, at passagerer som har fået en bøde eller er blevet afkrævet betaling for en ny billet, fordi de ikke havde printet deres elektroniske billet, kan henvende sig til DSB og få deres penge tilbage.