Det kommer til at koste den københavnske natklub Renomé dyrt, at firmaet har sendt reklamerende emails og sms'er til cirka 200 mennesker.
Firmaet er netop blevet idømt en bøde på 25.000 kroner i Københavns Byret.
Det er Forbrugerombudsmanden, der har bedt retten om at se nærmere på natklubbens aggressive markedsføring.
Ombudsmanden kan ikke selv idømme bøder, man han kan indbringe sager for domstolen, hvis han mener, at overtrædelsen er alvorlig nok.
Det sker normalt efter en dialog med de pågældende firmaer. Men i natklubbens tilfælde var der ikke meget lyst til samtale. Club Renomé anerkendte i første omgang ikke ombudsmandens påstand om, at sms'erne og den elektroniske post var ulovlig.
Men man kan altså ikke tie en overtrædelse ihjel. Og sagen er nu afgjort af domstolene.
Den dømte klub kunne ikke dokumentere, at der var afgivet samtykke fra én eneste af de personer, der klagede over reklamerne, der enten var reklamer for arrangementer eller almindelig branding af Renomé.
Dommen følger det vedtagne niveau for spamovertrædelser. Det vil sige en minimumsbøde på 10.000 kroner for op til 100 beskeder. Yderligere overtrædelser straffes med 100 kroner per styk.
Hele dommen kan læses her(pdf).
»Digital markedsføring skal bruges varsomt og med respekt for modtagerne. Dommen sender et utvetydigt signal om, at nok er markedsføring via e-mail eller SMS et billigt alternativt, men hvis man ikke sikrer sig, at modtagerne siger god for og samtykker til denne type henvendelser kan det koste dyrt,« udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Sagen begyndte i 2007.