Twitter har fået langt mere opmærksomhed end sitets popularitet berettiger. Twitter er nævnt i 110.000 artikler, mens Facebook kun bliver nævnt 87.000 gange. Det til trods for, at Twitter er en meget lille niche. I juli måned var 142.000 danskere forbi Twitter, mens 2.446.000 danskere brugte Facebook. Det viser en ny analyse fra Jon Lund, der tidligere var direktør for FDIM.
Den typiske Twitter-bruger er en universitetsuddannet kvinde i 30'erne.
“Twitter er ikke og bliver aldrig et stort bredt site. Det er et elite-site, der har sin rolle og berettigelse som niche-fænomen. Og den rolle spiller Twitter så også rigtigt godt.” siger Jon Lund.
Jon Lund mener, at Twittere har langt flere begavede ting af sige end folk på Facebook.
“Det fede ved Twitter i forhold til Facebook er, at det ikke er et sted for familie-fotos og hvilken-filmstjerne-ligner-du-quizzer. Der er kun bittesmå tekst-beskeder. Og så er det et “no-strings-attached” fælleskab, hvor det er indholdet, der tæller. Det giver altsammen væsentlige mindre hygge end på Facebook - men til gengæld er der en meget større åbenhed i, hvem man kan være forbundet med og langt flere begavede ord,” siger Jon Lund.
Han har 92 followers og følger selv 48 på Twitter. På Facebook har han 306 venner, og det seneste han har skrevet, er, at han har udsendt en ny analyse om Twitter.
Flere internationale undersøgelser er kommet til samme resultat som den danske analyse. Jon Lund har taget højde for, at man har adgang til at twitte fra andre steder end Twitter.com.
Jon Lund har startet sin egen analyse-virksomhed, der en gang om ugen sætter fokus på net-livet i Danmark.
“Analyserne er ment som et indspark i den globale diskussion af, hvor vi er på vej hen. Det er en diskussion, jeg synes, vi har pligt til deltage i. Vi skylder resten af verden at lade vores erfaringer komme dem til gode” siger Jon Lund.