Et nyt spamfilter hos Forbrugerombudsmanden har vist sig at være en kende for effektivt. Spamfiltret slugte nemlig ikke kun spammails. Det hindrede også klager over spammails i at slippe igennem til Forbrugerombudsmanden.
Forbrugerombudsmanden havde fået installeret et nyt, sikkert spamfilter på de e-mailadresserne, som forbrugerne skulle bruge, når de ville klage over spammails.
Spamfilteret slugte flere af de mails, der blev sendt til de gamle adresser. Forbrugerombudsmanden har som konsekvens været nødt til at skifte de e-mailadresser, som danskerne kan sende deres klager over spammail til. Mail sendt til de gamle adresser vil dog blive omdirigeret til de nye adresser.
Forbrugerombudsmanden modtager hver måned omkring 30.000 klager over international spam og 400 til 500 klager over dansk spam. I øjeblikket har Forbrugerombudsmanden omkring ti sager på vej. Det drejer sig om sager med misbrug af e-mail og sms, hvor der eksempelvis er sendt reklamemateriale ud til kunder, der er tilmeldt en nyhedstjeneste.