Office Pakken har igennem mange år været en gigantisk succes for Microsoft. I mens har billig-versionen Works levet en tilværelse i skyggen af Office. Microsoft har dog igennem lang tid set Works som en undervurderet juvel, og nu overvejer software-giganten om Works fremtid ligger på nettet.
På trods af at Works er forud-installeret på mange nye computere, bemærker mange forbrugere slet ikke kontorpakken, som blandt andet indeholder et skriveprogram, regneark og database-software. Derfor overvejer Microsoft om fremtiden for kontorpakken ligger på nettet. Også med tanke på, at det er blevet sværere at sælge programmer.
»Fremtiden for at sælge programmer til forbrugerne ser skidt ud. Markedet svinder ind, og forbrugerne bliver mindre og mindre villige til at købe programmer,« hed det sidste år i en pressemeddelelse til Cnet.news.com
Det har fået Microsoft til at kigge på muligheden for at lægge pakken på internettet og lade den være finansieret af reklamer.
»Reklamer kan komplicere tingene, men det kan også åbne op for nogle nye og spændende muligheder,« siger Alan Yeates fra Microsoft til Zdnet.com