IBM har åbnet et testcenter, som giver detailbranchen mulighed for at afprøve RFID-chippen. Den lille RFID-chip er en udbygning af stregkoden, men kan lagre langt flere informationer end dagens stregkoder.
IBM har 1.000 medarbejdere ansat til udvikling af teknologien, der er ved at være klar til brug, og nu har detailbranchen mulighed for at teste RFID-teknologiens anvendelsesmuligheder i testcenteret i Nice.
RFID-chips bruges i dag til logistik og vareregistrering fra varerne forlader fabrikken til de betales ved kassen.
Teknikken er relativt dyr, og anvendes hovedsageligt af giganter som Wal-Mart, Albertson og Target, men også den amerikanske regering ønsker at gøre brug af RFID i forskellige sammenhænge.
RFID-chippen skal på længere sigt erstatte dagens stregkoder, men endnu er prisen for den nye teknik så høj, at det vil vare mange år, før den når samme udbredelse som stregkoden.
Et andet spørgsmål, som mange stiller i forbindelse med udbredelsen af RFID-chippen, er, hvilke konsekvenser det har for forbrugernes privatliv, når producenter og forretninger anbringer RDIF-chips i tøj, fødevarer og andre produkter.
Den demokratiske senator, amerikaneren Patrick Leahy, peger på RFID-teknologien som en mulig overvågningsteknik, der får George Orwells 1984-scenarier til at rykke mange skridt nærmere.
Leahy frygter, at registreringen af varen ikke slutter ved kassen, når en vare er betalt, men følger forbrugeren med ud af butikken, og så at sige ind i vedkommendes liv for her at fortsætte registreringen af data om brug af produktet.
Også mange forbrugerorganisationen ser RFID-chippen som en mulig trussel mod forbrugernes privatliv, og kræver klare juridiske retningslinjer for anvendelse af teknologien.