Store internationale virksomheder med tusindvis af medarbejdere kan ofte hente utrolige fordele ud af utroligt små besparelser.
Tilbage i 2000 lykkedes det regnearks-entusiaster i HP at overbevise koncernledelsen om, at man kunne spare et million-beløb ved at sænke størrelsen på den enkelte medarbejders *cubicle* - den lille delvist afskærmede arbejdsplads, som de fleste amerikanske kontorslaver med og uden karriereheld må tage til takke med.
Siden har andre virksomheder vist, at der ofte er store penge at hente, hvis kontorhverdagens små rutiner kan gøres lidt smartere.
Medarbejderne hos verdens største chip-producent Intel, der angiveligt alle sidder i små, ens cubicles, har af gode grunde god brug for firmaets mange mødelokaler. Men bookningen af et mødelokale i en organisation, der tæller en kvart million ansatte, er ikke nødvendigvis nogen helt enkel disciplin – også på dette punkt kan der spares og optimeres.
Den slags ved man alt om i det lille vejlensiske softwarefirma AddOn Products.
Selskabet har udviklet et modul til Microsoft Outlook og tilbyder at gøre medarbejdernes lokale-reservation samt tilhørende opgaver til en lidt hurtigere og nemmere proces, end de formentlig ellers er vant til.
Vejlenserne gør det så godt, at de har fået en lang række af verdens store firmaer som kunder. Senest er selveste Intel kommet til med en megaordre: Add-On Products skal indføres over alt i chipproducentens organisation.
Der er tale om den til dato største ordre, som Add-On Products nogensinde har modtaget. Ordren falder på et tørt sted, for bundlinjen i det senste regnskabsår var negativ.
De røde tal skyldes dog store investeringer i en udviklingsafdeling i Vietnam, men takket være Intel-ordren er der udsigt til pæne sorte tal i år.
Succes’en skyldes ifølge direktør Peer Astrup, at Add-On Products som en af de eneste virksomheder på sit felt udelukkende baserer sig på Microsoft. Booking-softwaren er ikke legacy men udviklet som et Microsoft-certificeret modul til Outlook/Exchange. Det betyder blandt andet, at bookingsystemet giver besked og påmindelser via medarbejdernes Outlook-kalender.
Den ide har vejlenserne også haft held til at sælge til flere større danske virksomheder som eksempelvis Carlsberg, DONG Energy, Novo Nordisk og TDC. Men Intel på listen over kundereferencer er foreløbigt det største og mest imponerende trofæ.
”Specielt i storbyer med høje huslejeudgifter er der fokus på optimal pladsudnyttelse. Kan man udnytte sine fællesrum optimalt, kan man spare rigtig mange penge. Det samme gælder, når man undgår besværlige bookingprocedurer og ikke skal lede forgæves efter et disponibelt lokale,” fortæller Peer Astrup.
Add-On Products er lige nu i gang med at færdigudvikle nogle kundetilpassede ekstra features. Den endelige leverance til Intel finder sted ultimo september. Herefter har chipproducenten en måned til endelig afprøvning, implementering og dokumentering af systemet, inden det skal ibrugtages pr. 1. November.