Der bliver analyseret på livet løs hos PBS i Ballerup efter at en simpel firewall-opdatering lagde hele den danske internethandel øde i går aftes og frem til i formiddags.
»Vi har ikke helt fod på hvad problemet var. Vi ved stadig ikke helt præcis hvad der gik galt," erkender Søren Winge, der er pressechef hos PBS til CRN.dk.
Han er fuldstændig på det rene med at et nedbrud på næsten 12 timer er meget langt tid, når det handler om, at PBS er knudepunkt for alle danske internetbetalinger.
"Det er ikke acceptabelt. Vi skal nu have analyseret os frem til, hvad vi kan gøre så det ikke sker igen.," siger Søren Winge.
Hos DIBS, der håndterer betalingssystemerne hos en stor del af de danske onlinebutikker, er direktør Jesper Lohmann meget kritisk overfor nedbruddet.
»Det er helt exceptionelt at en indløser, som PBS, ikke er tilgængelig i mere end ti timer. Det er helt uhørt,« siger Jesper Lohmann.
Han oplyser at DIBS har brugt utroligt mange ressourcer på at tale med kunder og forklare dem, at problemet lå hos PBS.
Direktør Kim Rand fra Computersalg.dk, vurderer at han har mistet en omsætning på flere hundredtusinde kroner mens nedbruddet fandt sted. Han er frustreret over, at PBS har været meget lidt informative under forløbet.
»Jeg synes det er enormt provokerende at den grønne lampe inde på PBS' hjemmeside hele natten lyste grønt og fortalte at alle systemer var oppe at køre,« siger Kim Rand.
Hos PBS indrømmer Søren Winge, at det ikke kun var clearingen af onlinebetalinger, der var nede. Også adgangen til opdatering af hjemmesiden var ramt.