Et stort nedbrud hos PBS i sidste uge efterlod mange danske netbutikker med tomme ordrebøger. PBS' betalingsmodul blev ramt af et nedbrud tirsdag middag og selvom driften kunne genoptages allerede samme dag ved 16-tiden, har det taget næsten en uge at genoprette alle data i systemet. I den mellemliggende periode har mange af butikkerne ikke haft adgang til deres ældre betalinger - kun dem, der er foretaget siden tirsdag.
»Vi blev ramt samtidig af både en hardwarefejl og en softwarefejl tirsdag i sidste uge. Driften blev genetableret kl. 16.08, men siden er arbejdet pågået med at genetablere og kvalitetsteste data i systemet. Først i nat kunne vi afslutte dette arbejde, så alle data nu er sat i produktion igen. Det betyder at vi nu kan sige, at alle betalingstransaktioner er gået igennem,« siger Anders
Frederik Gjesing, der er public affairs manager hos PBS.
Det er kun netbutikker som anvender betalingsmodulet fra PBS, der har været berørt af nedbrudet - ikke det store flertal af de danske netbutikker, som anvender betalingsløsninger fra andre leverandører. Betalingsmodulet bruges af omkring 300 butikker.
Anders Frederik Gjesing fortæller at PBS nu har taget skridt for at sikre, at et lignende nedbrud ikke kan gentage sig.
»Vi har øget kapaciteten både i det primære system og i failover-systemet, så man er væsentlig bedre beskyttet fremover mod denne form for nedbrud,« siger han.