Kevin Ham spekulerer bevidst i, hvordan vi bruger internettet. Det har allerede gjort ham til milliardær, men han er slet ikke færdig. Der er stadig masser af penge at tjene på navngivning og registrering af domæner.
Ham overvejer nøje, hvordan det er at skrive et link. Folk skulle gerne skrive det i deres browser i stedet for at finde det gennem en søgemaskine. Hvis folk leder efter sko til et bryllup, så taster mange "www.weddingshoes.com" i browserens adressefelt i stedet for at søge. I det tilfælde havner brugeren på en af Hams sider fyldt med relevante links, som Ham tjener penge på.
Og filosofien virker åbenbart. Godt 30 millioner unikke brugere surfer forbi sider ejet af Ham i løbet af en måned. Ham har samlet godt 300.000 domænenavne sammen siden år 2000. De vurderes at give et afkast på over 386 millioner kroner om året.
Men domænekøb handler ikke blot praktiske navne, men også om slåfejl. Og det spekulerer Ham også i. Det er let ved et uheld at taste .cm i stedet for .com. Begår du den fejl er sandsynligheden stor for at havne på et site ejet af Ham. Han har bevidst lavet aftaler med regeringskontakter i Cameroun, der har landekoden .cm. På den måde kan han lede trafik videre eller fylde siderne med reklamer fra for eksempel Yahoo. Planen er at gøre det samme i Colombia (.co), Oman (.om), Nigeria (.ne) og Etiopien (.et).
Når man ikke hører om Ham, skyldes det, at han bevidst holder lav profil, dels for at holde bitre rivaler på afstand. Men også for at undgå advokater fra selskaber, der kunne anklage ham for forsætligt at misbruge deres varemærker, hvis en bruger laver en slåfejl.
Han har måske ret. Business 2.0 Magazine spurgte advokaten John Berryhill om det bevidste brug af Camerouns landekode.
»Ved du, hvem der gjorde det? Har du nogen anelse om, hvor mange mennesker der vil vide, hvem der står bag det?« lyder det højlydte svar.