Mens parkeringsvagten står og lurer skifter tiden på parkometeret og der er på mystisk vis betalt for ny tid. I Københavns Kommune er der startet et forsøgsprojekt, der skal gøre det muligt at betale for parkeringen med mobiltelefonen. bag projektet står TDC, Sonofon, Dan Net og Siemens.
"Kunden ringer til et servicenummer og indtaster den ønskede parkeringstid. Et kvarter inden udløb kan kunden få en SMS-besked på mobiltelefonen og så eventuelt bestille en ny periode - uden besværet med først at skulle tilbage til bil og parkometer," siger Rune Sørensen, koncernmarketingdirektør i Sonofon.
Bilister med mobiltelefon og abonnement hos TDC eller Sonofon skal teste systemet i de kommende seks måneder. Forsøgsprojektet i Københavns Kommune er det første i Danmark, hvor man kan bruge en almindelig mobiltelefon til direkte betaling for parkering. Der bliver et gebyr på tre kr. pr. parkering.
Bilisterne tilmelder sig ordningen og modtage en mærkat til at sætte indvendig på ruden. Parkeringsvagten kan ved hjælp af en terminal straks se, om der er betalt for bilens parkeringstid. Betaling sker over telefonregningen.
Konceptet er udviklet i et samarbejde mellem Siemens og Dan Net. Forsøgsperioden løber i seks måneder, hvorefter systemet kan åbnes for alle mobiltelefonbrugere og udvides til andre danske byer - og derefter markedsføres internationalt.