Saxo Banks handelsplatform på internettet - Saxo Trader - er forprogrammeret til at påføre kunderne tab. Sådan lyder en anklage fra den tidligere Saxo Bank kunde Charbel Nader.
Det skriver Dagbladet Børsen.
Charbel Nader er en svensk forretningsmand med aktier i det libanesiske firma IM International SAL. Han har fået uvildige svenske eksperter til at analysere omtrent 3500 screendumps fra sine handler på Saxo Trader, skriver dagbladet.
"Jeg har haft et ønske om, at få en uvildig "second opinion" ved hjælp af disse eksperter," forklarer Charbel Nader.
Forretningsmanden har fået sat et møde i stand med Finanstilsynet i Danmark på onsdag, hvor han vil fremlægge dokumentation for sine påstande.
Saxo Bank afviser anklagen fra den tidligere kunde, men kan ikke gå i detaljer på grund af tavshedspligt.
"Vi må i henhold til Lov om Finansiel Virksomhed desværre ikke kommentere på kundesager, men i denne sag kan jeg dog henvise til det anerkendelsessøgsmål som Saxo Bank har anlagt mod kunden", siger Kasper Elbjørn, pressechef hos Saxo Bank, til ComON.
Saxo Bank har anlagt sag mod både Charbel Nader og en anden kunde, Fortune, en tidligere portugisisk kunde, som også har truet Saxo Bank med en retssag.
"Saxo Bank ikke ønsker at acceptere de grove og urigtige beskyldninger," skrev banken i en pressemeddelelse for en måned siden.
Saxo Bank har derfor lagt sag an mod de to tidligere kunder for at få dem til at stoppe med at fremsætte beskyldningerne. Det er bankens eneste mulighed for at tage til genmæle, siger banken, eftersom de ikke må fremlægge faktuelle oplysninger som forsvar.
Kasper Elbjørn tilføjer, at Saxo Bank kun har interesse i, at deres kunder oplever positive afkast.