ITIL, der står for IT Infrastrukture Library, er verdens mest anerkendte indgangsvinkel til styring af it-afdelinger.
ITIL, der blev udviklet af den engelske regering, er så småt ved at blive en international standard for driften af it-afdelinger.
Men Danmark er bagud i forhold til England og de andre nordiske lande, et faktum som konsulentfirmaet Syscom tildels tilskriver Danmarks forholdsvis få store virksomheder.
»ITIL giver jo forholdsvis større besparelser til de helt store virksomheder, og dem er der ikke mange af i Danmark. Derfor er der ikke så mange virksomheder, der kan sætte en standard og skabe et push i forhold til deres leverandører«, siger Pål Bakken administrerende direktør i Syscom.
En rapport fra analyseinstituttet Norstat blandt 100 norske og danske it-ansvarlige i større virksomheder konkluderede, at næsten halvdelen af de adspurgte it-chefer brugte mellem en og to arbejdsdage om ugen udelukkende på at løse ad hoc brugerproblemer, der reelt lå uden for it-afdelingernes ansvarsområde.
»Undersøgelsen viser klart, at alene den spildte tid giver plads til enorme effektiviseringer ved at indføre ITIL-management«, siger Syscoms direktør Pål Bakken.
ITIL er en samling af best practice erfaringer inden for it-afdelinger. Arbejdsopgaver håndteres og ensrettet på en måde, som hele virksomheden genkender. Dermed kan virksomhederne benytte sine it-ressourcer på den mest effektive og økonomiske måde.
En version af ITIL er er på vej til at blive en standard i det offentlige, og Pål Bakken er overbevist om det kun er et spørgsmål om tid før ITIL bliver bredt accepteret i Danmark.
»Selvom det for nogle virksomheder vil være en omfattende omstilling, så er der rigtigt mange penge at spare på langt sigt både på udstyr og tidsforbrug«, siger Pål Bakken.