Endnu en gang endte opgøret mellem menneske og maskine uafgjort, da verdens bedste skakspiller Garry Kasparov fik uafgjort 2-2 mod computeren 3D Fritz.
Den mest spektakulære del af opgøret var den tredje kamp mellem de to, hvor Kasparov udnyttede computerens største svaghed ved at lukke den inde med en mur af bønder. Det forvirrede 3D Fritz så meget, at den blot foretog meningsløse træk frem og tilbage, mens Kasparov rykkede sine brikker frem til at give computeren nådestødet.
I forhold til tidligere opgør var denne kamp speciel, fordi skakbrættet var virtuelt. Både Kasparov og publikum bar 3D-briller, så de kunne se det virtuelle skakbræt foran sig. Kasparov flyttede brikkerne ved at give 3D-programmet mundtlige ordrer.
Kasparov tabte i 1996 til IBM's supercomputer Deep Blue, som var den første computer, der slog verdensmesteren.
3D Fritz har ikke samme regnekraft som Deep Blue, men til gengæld er softwaren og det grundlæggende system af algoritmer blevet forbedret, så 3D Fritz kan klare sig med mindre rå computerkraft.
»Maskinerne bliver bedre, men vi mennesker lærer også. I dag ved jeg meget mere om computere end for seks år siden,« sagde Kasparov efter kampen til nyhedbureauet Reuters.
Selv om Kasparov i 2000 mistede sin VM-titel, så regnes han fortsat som nummer ét på verdensranglisten.