Hollandske Philips har patent på CD-R-teknologien og forsøger nu at lokke flere producenter af blanke medier til at betale licensafgift ved at sænke prisen med næsten 50 procent. Samtidig indføres et nyt ægthedscertifikat, der skal gøre det lettere at genkende ikke-licenserede skiver.
Der er tale om et helt nyt licenssystem, kaldet Veeza, der skulle være mere enkelt og gennemskueligt end tidligere. Philips forlanger nu kun 0,025 dollar i licensgebyr per CD-R-skive, mens den gamle pris var 0,050 dollar.
Men producenterne skal stadig betale en engangsafgift på 25.000 dollar til Philips for at få lov til at producere »ægte« CD-R-medier.
Den lavere licens er guleroden, der skal få de sorte får i branchen til at melde sig under Philips' faner. Ellers er pisken også klar.
Blanke medier der er produceret under Veeza-licensen kan fremoves kendes på et logo på selve skiven, et serienummer på pakken og et ægthedsbevis, kaldet Licensed Status Confirmation Document.
Dermed skulle det være nemt for forbrugerne at se, om der er tale om et autoriseret produkt eller en cd-skive produceret uden licens.
»Handelen med ulicenserede CD-R skiver underminerer producenternes mulighed for at konkurrere på kvalitet, produktion og logistik,« siger Ruud Peters, direktør for Philips' division for intellektuelle rettigheder.
Philips var med til at udvikle CD-R i begyndelsen af firserne og ejer en række patenter på teknologien. Selskabet har også patenter på DVD+RW og den nye Blu-ray-teknologi.
Som en af de største patentholdere i Europa har Philips registreret mere end 115.000 patenter.