Visse pengeinstitutter opkræver tilsyneladende gebyr som betaling for, at kunderne får lov at betjene sig selv.
Det gælder for eksempel Basisbank, hvis kunder til deres undren kan konstatere, at de pålægges et gebyr på 300 kroner om året som belønning for, at kunderne ikke forstyrrer bankens medarbejdere, men klarer bankforretningerne selv. Af posterings-teksten for gebyret fremgår det, at det er ”gebyr på selvbetjeningsaftale”.
Forklaringen på det særegne gebyr skal findes i en tung procedure for tilretninger hos netbankleverandøren SDC.
Retteligt skulle gebyret hedde årsgebyr. Det er det samlede gebyr, banken opkræver for alle ydelser lagt under et. Men i det system, SDC har leveret, hedder posten selvbetjeningsgebyr og det navn er meget vanskelig at ændre hos SDC.
Basisbank ville meget gerne have SDC til at lave teksten i posteringerne om til ”årsgebyr”, men det har af forskellige grunde ikke rigtig kunne lade sig gøre i praksis.
Hvor mange andre banker og SDC-kunder, der er berørt af den særlige selvbetjeningsgebyr, vides ikke. Problemet er aktuelt for de banker og pengeinstitutter, der har valgt at samle alle smågebyrer i et årsgebyr.
Basisbank fortæller også, at mange kunder reagerer på selvbetjeningsgebyret, når det trækkes den ene gang om året – så mange, at det giver stærkt forøget pres på bankens support-afdeling.
For en udenforstående må det synes som en lille og enkel ting at ændre navnet på et gebyr i it-systemet, men i bankverdenen er tingene ikke altid helt så enkle.
Basisbank kommer som et af de mindre pengeinstitutter ud af flere hundrede andre ikke forrest i køen, når der skal foretages særlige tilretninger til bankens it-systemer.
ComON har forelagt problemet for SDCs, men endnu ikke vendt tilbage med en forklaring.
Basisbanks kommunikationsmedarbejder Henriette Borgen Zebedeus siger til ComON, at banken samarbejder med SDC om en løsning, og at hun ind til videre ikke ønsker at kommentere sagen.