Den 10. marts skyder Videnskabsministeriet og 45 virksomheder en tre uger lang kampagne for sikkerhed på Internettet igang. Kampagnen kommer til at berøre private såvel som virksomheder og foregår over hele landet.
»Vi laver den her kampagne, fordi vi mener, der er et behov. For selvom folk ved meget om sikkerhed i forbindelse med it, så har vi erfaring med, at det ikke er mange, der efterlever det,« siger Karin Hyldelun, projektleder hos Videnskabsministeriet til ComON.
Hun oplyser, at man i kampagnen opfordrer virksomheder til at have en sikkerhedspolitik og opfordrer de ansatte til at have gode kodeord, der er svære at bryde, samt at beskytte sig mod trusler udefra. Derudover vil der i forbindelse med kampagnen være en række arrangementer for virksomhederne, blandt andet foredrag.
Kampagnen involverer ifølge Karin Hyldelund, godt 45 virksomheder, der hjælper til på den ene eller anden måde. Blandt andet har Microsoft meldt sig som støtte.
Softwarefirmaet har proklameret, at samtlige 180 ansatte i Microsoft Danmark vil rive en dag ud af kalenderen til blandt andet at tage rundt på landets folkeskoler, undervise ældre i sikkerhed på computeren og afholde et seminar for studerende, forskere, it-branchen, den offentlige sektor og andre med interesse i forskning inden for it-sikkerhed.
Kampagnen er inspireret af lignende tiltag i andre lande, der har haft succes. I ministeriet har man endnu ikke taget stilling til, om man vil lave en lignende kampagne næste år.