Det er ikke kun den nyeste hardware og den seneste branchesladder, der skal trække folk til Cebit. Arrangørerne håber at lokke et bredere publikum til næste version af verdens største it-messe.
Temaet for messen, som starter om godt tre måneder, er ”connected worlds.” Det indebærer blandt andet, at Cebit skal huse en stor, en-dags-konference om digital musik. Konferencen skal især handle om nye forretningsmodeller for salg af musik på nettet, ophavsret og bekæmpelse af pirateri.
Cebit messen i den første uge af marts 2010 bliver sandsynligvis lige så godt besøgt som tidligere, mener arrangørerne Deutsche Messe AG, der i dag fremlagde detaljerede planer for den næste mega-messe.
Selskabet har dog svært ved at give noget mere præcist bud på, i hvor høj grad den største af de overlevende it-messer vil vise sig upåvirket af finanskrise og generel økonomisk nedgang.
”I disse svære tider træffer flere og flere virksomheder vigtige beslutninger med meget kort varsel. Vi er dog stadig optimistiske, og går ud fra, at antallet af udstillere i 2010 kommer til at være nogenlunde lig med antallet sidste år,” siger salgsdirektør i Deutsche Messe Martina Lübon.
Cebit 2009 havde 400.000 besøgende – 20 procent færre end året før – mens antallet af udstillere ligeledes var faldet med en femtedel til 4.300.
Cebit 2010 får naturligvis en hal helliget grøn it. Der kommer også som i tidligere år en forhandler-hal – Planet Reseller – og den for Cebit så særegne og traditionsrige undeholdningsdel Bierhalle, der har givet lokaliteten Hannover øgenavnet Hangover, vil uden tvivl trække mange besøgende også denne gang.