Mandag annoncerede søgegiganten Google, at man køber det californiske webanalysefirma Urchin.
Urchins løsninger bliver brugt af folk med hjemmesider og handlende til bedre forståelse af brugernes adfærd og oplevelse af en hjemmeside og til at måle marketingpræstationen.
Google har planer om at gøre Urchin-værktøjerne tilgængelige for flere og gøre det lettere for brugerne at øge deres reklameindtægter og gøre deres hjemmesider mere effektive.
»Vi vil give hjemmesideindehaverne og de handlende den information, de behøver for at optimere deres brugeres oplevelse og skabe højere indtægter på reklamer,« siger Jonathan Rosenberg, vicedirektør for Googles produktmanagement.
»Denne teknologi vil blive en vigtig tilføjelse til Googles vifte af reklame- og udgiverprodukter,« siger han.
Det er endnu ukendt, hvad Google har måttet betale for Urchin, men søgegiganten regner med, at overtagelsen vil være endeligt gennemført inden udgangen af april.