En af de største og mest populære søgemaskiner, AltaVista, er blevet solgt for 140 millioner dollar. Køberen er det amerikanske firma Overture Services, som sælger sponsorlinks hos internet-tjenester som MSN, Lycos og Yahoo.
De nuværende ejere af AltaVista, CMGI, modtager 60 millioner dollar kontant og yderligere 80 millioner dollar i Overture-aktier.
AltaVista blev grundlagt i 1995 og var længe den mest kendte søgemaskine, indtil den blev overhalet af Google, Yahoo og andre konkurrenter. Moderselskabet Digital blev i 1998 solgt til Compaq, som et år senere solgte AltaVista til holding-selskabet CMGI for 2,3 milliarder dollar.
En planlagt børsnotering i 2001 blev aldrig realitet, og efter flere fyringsrunder er antallet af medarbejdere skrumpet ind til 250.
Købssummen, som Overture skal betale, er kun 6,25 pct. af det beløb, som CMGI oprindelig betalte for AltaVista.
Overture fortæller i en pressemeddelelse, at AltaVistas teknologi skal indgå i en udbygget søgeløsning, som selskabet vil tilbyde til sine partnere. Samtidig får selskabets annoncører adgang til nye markedsførings-muligheder hos AltaVista.
De nye ejere vil også bruge AltaVistas website til at teste nye produkter og annonce-tjenester.