Siden det katastrofale angreb på World Trade Center, har samvittighedsfulde mennesker verden over til sammen givet enorme beløb til velgørenhed og tallene bliver ved med at toppe. En af de tunge drenge på den front er Røde Kors, som indtil videre har formået at indsamle for 5 millioner dollars til de efterladte.
De overraskende høje beløb sætter i den grad fokus på internettet som medie i forhold til donationer. Flere af de organisationer, som nu samler ind til de efterladte familier er slet ikke vant til at henvende sig til folk via nettet, men har i stedet modtaget hjælp og vejledning fra udbydere som AOL, Yahoo og Amazon.
"Dette repræsenterer en milepæl i offentlighedens forhold til at donere penge online" mener Harry Gruber, formand for Kintera, som leverer marketing støtte til velgørenhedsorganisationer. "Knapper med beskeden – Doner her – har ikke tidligere appelleret til de besøgende, fordi der hverken var nok følelser knyttet til formålet eller tilstrækkelig trafik. Denne type begivenhed har haft begge dele" konkluderer Harry Gruber.
Den tragiske begivenhed har medført en sand rekord indenfor online donationer. Hvor Røde Kors sidste år samlede ind for 2,2 millioner dollars i USA, så har de indenfor de seneste par dage indsamlet 5 millioner dollars. Oveni det har AOLs brugere doneret 6 millioner dollars til Røde Kors, mens besøgende hos eBay har givet 850.000 dollars. Konklusionen på de tal kan da heldigvis kun være, at skønt nogle ikke regner menneskeliv for meget, så er der tilsyneladende en hel masse andre, som gør!
(Kilde: WiredNews)