Overnatning foran forretningerne, lange køer af ventende kunder, der småfryser i støvregnen. Det var det syn, der mødte de forretningsansatte, da de mødte på arbejde i Tokio her til morgen. Det hele skyldtes, at Nintendo's GameCube spilkonsol er kommet på markedet her til morgen.
Nintendo har sendt 500.000 eksemplarer af GameCube ud i forretningerne i Japan i et forsøg på at generobre markedet fra PlayStation 2.
Selv om der endnu kun findes to spil til konsollen, ser det ikke ud til at have hæmmet lanceringen synderligt. Nintendo regner med, at der er lavet forudbestillinger på så mange GameCube's, at 80 procent af forretningerne i realiteten allerede har udsolgt inden de åbnede i dag.
Nintendo har tabt store andele af markedet for spilkonsoller de sidste år. Frem til midten af 90'erne var Nintendo næsten synonymt med videospil, men efter at Sony i midten af 90'erne kom med den første udgave af PlayStation, overtog de rollen som den absolut ledende indenfor spilkonsoller.
Sony's førerposition er blevet yderligere styrket efter lanceringen af PlayStation 2, men nu bliver positionen truet. Først af Nintendo og derefter af Microsoft. Når Microsoft til næste år lancerer deres Xbox, kommer der virkelig kamp om markedet.
(Kilde: news.bbc.co.uk)