Der langes fortsat et højt antal pc'er over disken i den danske it-salgskanal, viser analysevirksomheden IDCs aktuelle tal for andet kvartal. I modsætning til tidligere er det nu primært erhvervskunderne, der øger it-indkøbene.
I en periode har væksten især været båret af privat-markedet, men ifølge IDC har forbrugerne op til EM i fodbold foretrukket at få nye fjernsyn.
Pc-væksten, der i kvartalet blev på 25 procent, er i mindre grad kommet den dominerende spiller, HP, til gode.
I forhold til samme kvartal i fjor gik HP hele seks procentpoint tilbage i kampen om markedsandele. Tilsyneladende er det ikke en enkelt konkurrent, der har ædt sig ind på giganten.
Ifølge chefanalytiker i IDC, Anders Elbak, kan der være flere forklaringer på HPs tilbagegang.
Dels har HP skruet ned for de kampagner og kanontilbud, som sidste år sendte omkring 10.000 HP-pc'er ud gennem supermarkedernes kasseapparater. Dels har mange af konkurrenterne allerede lanceret nye generationer, mens HP først lancerer sine nye serier senere i år.
Lidt længere nede på top-fem-listen har Dell for alvor lagt afstand til Fujitsu Siemens. For bare et år siden kæmpede de to om tredjepladsen på det danske marked, men den plads sidder Dell urokkeligt på i dag.