Microsoft har forsøgt sig med flere forskellige strategier, der skal udvide virksomhedens andel i det lukrative marked for internet-søgninger. Først ville man opkøbe Yahoo, dernæst lancerede man Live Search Cashback, og nu er turen så kommet til en satsning på Facebook.
I går aftes kunne Microsoft nemlig fortælle, at softwaregiganten har indgået en aftale med det populære sociale netværk, der betyder, at Facebooks brugere snart vil kunne bruge Microsofts søgemaskine, Live Search, uden at forlade selve Facebook-sitet.
Samarbejdet giver altså Microsoft eneret til at tilbyde internetsøgninger - og dertilhørende annoncer - til Facebooks 29 millioner amerikanske brugere. Aftalen, der ifølge Microsofts vicepræsident Satya Nadella træder i kraft til efteråret, gælder nemlig kun i USA.
Den nye aftale er en udvidelse af det eksisterende samarbejde mellem de to firmaer, som begyndte i 2006. Allerede på nuværende tidspunkt sælger og håndterer Microsoft nemlig bannerreklamer på Facebook - også uden for USAs grænser. I oktober blev virksomhederne bragt endnu tættere sammen, da Microsoft investerede 240 millioner dollars (1,14 milliarder kroner) i Facebook. Softwaregiganten ejer nu fem procent af aktierne i det sociale netværk.
Microsofts aftale med Facebook er en hurtig og nem måde at udvide antallet af Live Search-brugere på, vurderer Greg Sterling fra konsulent- og analyse-huset Sterling Market Intelligence.
»Et af problemer med Microsofts søgemaskine er, at den simpelthen ikke er blevet eksponeret nok for brugerne. Familiaritet og dovenskab får folk til at blive ved med at bruge det, de nu engang bruger på internettet,« siger han til New York Times.
Aftalen er ikke den første af sin slags. MySpace bruger søgninger og søge-annoncering fra Google, mens det sociale netværk Bebo har en lignende aftale med Yahoo.
Det udvidede samarbejde med Facebook er den anden vigtige aftale, Microsoft har fået i hus inden for de seneste par måneder. I juni indgik softwaregiganten således en aftale med verdens største pc-producent, Hewlett-Packard, der betyder, at alle nye HP-pc'er i USA og Canada fra januar 2009 vil blive udstyret med en speciel Live Search-værktøjslinje.