Nu skal det være slut med at oversvømme Forbrugerklagenævnet med klager over døde computere, fladskærme, der ikke kan finde kanalerne og mobiltelefoner der går i stykker. Et flertal af Folketingets forbrugerordfører vil have et særligt it-klagenævn, der skal tage sig af de mange sager. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
»Forbrugerklagenævnet er ved at drukne i it-sager, men hvis branchen selv er med til at lave et it-ankenævn og selv skal betale for det, vil det lægge en dæmper på antallet af sager,« siger Dansk Folkepartis Colette Brix til avisen.
Også de radikales forbrugerordfører og partierne samt de røde ordførere vil have it-branchen til selv at betale for de mange klager.
Kravet bliver dog afvist af brancheorganisationen Dansk Erhverv, hvor forbrugerpolitisk chef Lone Rasmussen vurderer, at det vil koste fire millioner kroner at drive et it-ankenævn. Det betyder, at det vil koste en forhandler 25.000 kroner at tabe en sag, hvis det bliver butikkerne, der skal finansiere nævnet. Sådanne udgifter vil ødelægge retssikkerheden, når kunderne kan true butikkerne med at gå til et klagenævn. Samtidig vil den høje pris skræmme forhandlerne fra at tage en sag op i nævnet, vurderer hun.