Hostingcentret DCmedia Hosting må både gå bodsgang blandt kunderne og finde den store tegnedreng frem.
Hostingcentret har oplevet nedbrud, som betyder, at 91 kunder - primært mindre virksomheder - i et eller andet omfang har mistet data, som er blevet uploadet inden for det seneste år. I sidste uge brød en server sammen, og raid-controlleren begyndte uvidst af hvilken grund at ødelægge raske data og backup-løsningen fungerende ikke.
"Vi er selvfølgelig dybt berørte af situationen og beklager de gener, som situationen har givet vores kunder. Vi har en Plan A, hvor vi håber, at så mange data, som muligt kan genoprettes, og det forsøger en række eksterne eksperter netop nu, men samtidig har vi valgt at sætte Plan B i værk med det samme, skriver Lars Pedersen, der er kundeansvarlig i DCmedia Hosting, i en pressemeddelelse.
Plan B består i manuel genoprettelse af primært TYPO3-hjemmesider fra det fejlramte disk-system. Firmaet mener, at der kun er en fem procents chance for at alle data kan genskabes.
Køber udstyr for en halv million
Fejlen i backup-systemet får DCmedia Hosting til at gå på indkøb. Firmaet vil investere 400.000 kroner i et ekstra backup-system, så kundernes data fremover bliver placeret på to forskellige backup-teknologier. Den feature håber firmaet vil tiltrække nye kunder i fremtiden, fordi i alle danske hosting-firmaer i samme prisklasse tilbyder den.
Men investeringen er primært for at undgå en lignende pinlig affære i fremtiden.
"Egentlig kunne vi henvise til vores købsbetingelser, som siger, at vi ikke kan holdes ansvarlige, hvis der går data tabt, men selvfølgelig lader vi ikke vores kunder i stikken. Det her betyder i sidste ende en ekstraudgift for os på ca. 250.000 kroner, men det vigtigste er, at vores kunder får genskabt deres websites, udtaler Lars Pedersen.
Burde i ikke være dataansvarlige? Man bruger vel et webhotel for at sikre sine data?
"Det kan godt være, at det er forkert, at webhoteller ikke er dataansvarlige, men det må være en større diskussion, som skal tages på et lidt højere niveau. Jeg tror, at du vil finde ansvarsfraskrivelsen hos de fleste andre webhoteller i den lave ende af markedet. Det er et presset marked," siger Lars Pedersen til ComON.
Han uddyber, at flere af webhotellets større kunder i deres SLA'er har mere detaljerede krav til dataansvaret.
Lars Pedersen understreger desuden, at der er en god dialog med de berørte kunder og at han ser frem til at beholde dem alle i folden.
"Jeg synes selv, at den måde, vi har håndteret sagen på, er unik i forhold til, hvad man ser andre steder. Man ser nedbrud hos andre webhoteller, hvor de bare gemmer sig bag en telefonsvarer og ignorerer kunderne. Det har vi ikke gjort. Vi har taget ansvar og gør alt for at hjæpe kunderne".