EnGodSag 2004-2009
Det velgørende projekt lukker og slukker. Goodwill og rosende omtale blev knockoutet af finanskrisen og et forsøg på at bringe konceptet ud på udenlandske markeder.
I august skrev ComON om EnGodSags sidste krampetrækninger for at klemme sig gennem finanskrisen og skære organisationen ind til benet. I 11. time blev bestyrelsens konkursbegæring trukket i land, da et firma i slutningen af september tilbød at købe resterne af EnGodSag for et symbolsk beløb.
Salget skete ifølge bestyrelsesformand Jesper Hedegaard, fordi man ikke havde andre muligheder.
”Der var ikke likviditet til at drive det videre. Der var nogle store udgifter til et lejemål med lang opsigelighed, og der var en del udgifter til selv opsagte stillinger. Derfor vurderede vi, at det ikke var forsvarligt at drive det videre,” siger Jesper Hedegaard.
I stedet trådte ejerkredsen bag firmaet Centora til og at tilbød at købe EnGodSag. Det var udviklingsfirmaet Centora, der i sin tid fik til opgave at udvikle det velgørende firmas web-løsning.
Død alligevel
Men nu kan den tidligere bestyrelsesformand og resten af den tidligere bestyrelse konstatere, at arbejdet i 11. time ikke bar frugt. Hjemmesiden Engodsag.dk er ikke længere aktiv, og ifølge Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er selskabet nu under tvangsopløsning.
Det kommer som en overraskelse for tidligere bestyrelses formand Jesper Hedegaard.
”Vi solgte selvfølgelig i den tro, at det ville blive drevet videre. Det var det vigtigste for os, så de deltagende organisationer kunne fortsætte med at modtage donationer.”
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra de nye ejere. Hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan man blot læse, at de den 23. november har slubbet tøjlerne i firmaet, og at det nu er under tvangsopløsning.
Udlandet slog hårdt
I juni 2008 blev EnGodSag tilført 10 millioner kroner. Kapitaludvidelsen skulle bruges til en international satsning i flere europæiske lande. Men pengene er forsvundet ned i et sort hul.
Var det udenlandssatsningen, der ledte til økonomiske problemer?
"Det var det ubetinget. Folk reagerede meget anderledes på konceptet uden for Danmark. Det blev meget dyrere end forventet. For eksempel var vi ude at "købe" downloads, men det er jo først, når brugeren handler hos butikkerne, at der tjenes penge. Og selv om de mange brugere var segmenteret som aktive ehandlende, så var de det ikke, da det kom til stykket," siger advokat Jesper Hedegaard - den tidligere bestyrelsesformand i Engodsag.dk.
Også finanskrisen hæv tæppet under fødderne på EnGodSag.
EnGodSag lod ehandlende donere penge til velgørende formål. Det skete ved at lade brugere hente og installere programmet Det Gode Program. Programmet sørgede for, at hver gang brugeren købte noget hos en butik, der samarbejdede med EnGodSag, blev et mindre beløb doneret til en valgfri organisation. Det var altså ikke kunden men butikken, der gav det økonomiske bidrag.
EnGodSag.dk har i sin levetid primært været omgæret af goodwill og prisoverrækkelser. En enkelt gang har firmaet haft en kontrovers med et reklamefirma, der anklagede EnGodSag for at ”stjæle” trafik med Det Gode Program.