Hver femte i aldersgruppen 15-24 år ser ifølge Gallup ikke tv mere. Det er en tendens, som man i Danmarks Radio nu forsøger at gøre noget ved.
»Når 20 procent af børn og unge i dag slet ikke er inde at se tv i det hele taget - talt op over en hel uge - så er vi nødt til reagere. Det er trods alt de fremtidige tv-seere, vi taler om,« forklarer udviklingschef i DR Interaktiv, Sofus Midtgaard til Berlingske Tidende.
Tv-stationen går nu efter at ramme de unge med nyheder på de medier, som de unge i stedet benytter. Her spiller mobilteleonen en væsentlig rolle, og derfor bliver TV-avisen fra 1. september bliver gjort tilgængelig på mobiltelefonen. Det sker i en særlig indekseret udgave, hvor man som »seer« selv kan vælge, hvilke indslag man vil se. Derefter overføres de til telefonen og afspilles der.
Selve tjenesten kommer ikke til at koste noget, men det vil dog angiveligt koste tre-syv kroner i afgift til teleselskabet at overføre de enkelte indslag til mobilen, vurderer DR.
Det er dog ikke kun nyhederne fra Danmarks Radio, der bliver tilgængelige på mobiltelefonen. Også radio-playlister og ungdomscommunity'et SKUM kan tilgås mobilt.
I Norge har det norske statsfjernsyn, NRK, været på banen med en lignende service siden juni. I første omgang er det dog kun kunder hos TDC Mobil, der får mulighed for den nye DR-service, og det lader sig kun gøre, hvis man har en Nokia-telefon af modellerne 3650, 6600 og 7610 eller en Siemens SX1.