Ifølge TDC's beregninger vil det koste 1,3 milliarder kroner hvis hele Danmark skal dækkes med ADSL eller 32 mio. kr., hvis de sidste par procent af husstandene forsynes med en alternativ teknologi, HDSL. De 32 mio. kr. skal bruges til at udvikle en ny løsning til ip-telefoni, fordi den samme telefonlinie ikke både kan bruges til HDSL og almindelig telefoni.
Men ip-teleselskabet Tellio undrer sig over denne udmelding. Selskaber som Tellio tilbyder allerede ip-telefoni der kan bruges over alle typer bredbånd - hvad enten det er ADSL eller HDSL. Derfor er det ikke nødvendigt at udvikle en ny løsning.
»Som udgangspunkt er IP-telefoni i sin natur komplet uafhængig af den teknologi som bærer IP-pakkene. Såfremt en IP-forbindelse med tilstrækkelig kapacitet, rimelig forsinkelse og acceptabelt pakketab er tilstede vil også IP-telefoni, gjort på den korrekte måde, fungere,« siger Rune Strømmen, adm. direktør i Tellio, til ComON.
Faktisk er HDSL bedre egnet til ip-telefoni end ADSL, fordi forbindelsen er symmetrisk, altså lige hurtig begge veje.
Rune Strømmen erkender dog, at de eksisterende ADSL-bokse med ip-telefoni-adapter som nogle udbydere leverer ikke kan bruges med HDSL.
»Som bekendt tilbyder TDC, Cybercity og andre bredbånds-udbydere IP-telefoni kun til egne bredbåndskunder. Det gør de fordi de tekniske udfordringer da er noget lavere - de skal kun forholde sig til eget net og egne bokse og kan derfor indstille det hele sådan at det spiller sammen,« siger Rune Strømmen.
Han fortæller at Tellios ip-telefoni fungerer over alle typer af bredbånd, lige fra fiber til trådløse forbindelser.
»Vores teknologi er lavet netop for at kunne håndtere alle typer bredbåndsnet og alle typer lokalnet. Det vil derfor være helt problemfrit for TDCs HDSL kunder at benytte IP-telefoni fra Tellio. Vi vil anbefale TDC at spørge sine kunder hvad de foretrækker - fortsætte som i dag uden bredbånd eller få HDSL fra TDC og bredbåndstelefoni fra Tellio,« siger Rune Strømmen.