Skype bliver nu for første gang konfronteret med en regulær proteststorm fra sine brugere. Nettets debatfora om ip-telefoni er fyldt med harmdirrende indlæg fra Skype-kunder, der føler sig snydt for deres penge.
Problemet er den såkaldte SkypeOut-tjeneste, hvor kunderne betaler for at ringe fra Skype til det almindelige fastnet. Pengene indbetales på forhånd, ligesom et taletidskort - men efter seks måneder uden opkald, bliver kontoen lukket og pengene forsvinder ned i lommerne på Skype.
Hos ip-teleselskabet begrunder man dette med bogførings-tekniske årsager og henviser til, at kunderne blot behøver foretage et enkelt betalingspligtigt opkald gennem SkypeOut for at få sikre, at kontoen er gyldig i yderligere seks måneder. Desuden bliver kunderne informeret med to e-mails, inden deres tilgodehavende bliver inddraget.
Det samme princip kendes fra forudbetalte taletidskort, som også udløber efter et bestemt tidsrum, men her får kunderne dog en modydelse for deres penge - nemlig muligheden for at modtage opkald. Hos SkypeOut får man i princippet ikke noget for pengene, hvis man ikke bruger sin konto, og pengene forsvinder så efter seks måneder.
Flere af de brugere der har sig meldt sig til orde i nettets debatfora klager over, at de ikke har modtaget e-mails med advarsler fra Skype, inden deres penge blev inddraget. Det kan skyldes, at beskederne er blevet sorteret fra som spam.
Andre brugere fortæller, at de har modtaget advarslerne, men opfattede dem som falske phishing-mails eller slet og ret blev fornærmet over tonen i beskederne, hvor Skype foreslår, at brugerne jo altid kan ringe til deres mor for at holde kontoen »i live«.