Efter mobiltelefonerne er trængt ind på markederne for alarm-ure og kameraer, ser industrien nu navigation over mobiltelefonen som det næste mål.
Analytikere vurderer ifølge Reuters, at det årlige marked for mobilnavigation allerede nu er hundredevis af millioner værd.
Nokia begyndte allerede at sælge sin første mobiltelefon med navigation, N95, for en måned siden, og de øvrige konkurrenter forventes snart at hoppe med på vognen i håbet om, at 2007 bliver året, hvor mobilnavigation slår igennem.
Selv om Nokias N95 med en pris omkring de 5.000 kroner ligger udenfor de fleste brugeres rækkevidde, så regner firmaet med snart at bruge de relevante chips, der gør GPS-navigation over mobiltelefonen mulig, i andre produkter.
Foreløbigt er tanken, at kunderne via mobiltelefonen kan finde nærliggende restauranter, men firmaer indenfor bilnavigation er allerede på på trapperne med vejkort.
Ifølge analytikere ved firmaet Canalys vil markedet for personlig navigation vokse med to tredjedele i år i forhold til 2006, selv om de traditionelle enheder til personlig navigation (PND'er) vil tegne sig for 85 procent.
Et andet analysefirma, Berg Insight, vurderer, at mængden af håndholdte navigationsprodukter i Europa og USA vil nå op på 12 millioner enheder i løbet af 2009, hvor der blot var tale om en million i 2005.