Mens Microsoft vil udfordre Abodes Flash Player, så udvikler Adobe deres egen Media Player til Flash, der fungerer uden brug af en browser.
Den vil adskille sig fra Windows Media Player og iTunes ved at fokusere på eksisterende, lokalt indhold, mens applikationerne støtter sig til RSS feeds for at modtage Flash video. Der bliver også mulighed for at hente vurderinger af materiale fra andre brugere eller automatisk download af indhold.
Brugere kan vælge at hente materiale til at se offline, herunder podcasts, tv shows eller film, men Adobe har fokuseret opbygningen som en platform for udgivere. Det betyder der er mulighed for digitale låse (DRM) til at fastlægge, hvordan video kan afspilles.
Annoncører kan gøre deres materiale frit tilgængeligt og inkludere reklame, der ikke kan fjernes, eller forlange betaling for video, der er bundet til den specifikke bruger eller computer på en måde, der leder tankerne hen på Apples iTunes.
Adobes media-player skal fungere både under Windows og Mac OS X. Den baserer sig desuden på standarder som RSS og SMIL. Adobes media-player var tidligere kendt under navnet "Philo" og når beta-stadiet i løbet af foråret.