Det har nærmest været en tradition blandt mange danske net-firmaer at præsentere store million-underskud i deres årsregnskaber. Men ifølge Erhvervsbladet har langt flere internet-baserede virksomheder end tidligere vist pæne overskud i 2003.
Blandt de net-firmaer, der er kommet ud af 2003 med sorte tal på bundlinjen, finder man eksempelvis Groupcare, Flybillet.dk, Euroinvestor.com og Zapera.com, men flere skulle være på vej til at vende deres resultat i positiv retning.
Direktør Morten Kamper fra Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) udtaler til Erhvervsbladet, at han ser de begyndende overskud i branchen som et tegn på, at internettet for alvor er slået igennem som salgskanal i Danmark.
Professor Niels Bjørn Andersen fra Handelshøjskolen i København fortæller, at virksomhederne nærmest bliver pisket til at give overskud. Han ser det som næsten umuligt at hente risikovillig kapital hos investorer eller banker, så de internet-baserede virksomheder skal som minimum kunne bidrage positivt til pengestrømmen, for at undgå at blive lukket.
Som en af årsagerne til fremgangen peger net-virksomhederne på den store udbredelse af hurtige internetforbindelser hos såvel private som erhvervslivet. Esben Elmøe, der er administrerende direktør i Groupcare, fortæller om en ændret adfærd både hos forbrugerne og virksomhederne.
»Betalingsvilligheden på internet er steget markant i forhold til tidligere. For to et halvt år siden var folk bange for at bruge dankort, og forventede at alle ydelser på internet var gratis. Virksomhederne har samtidig ændret deres fokus fra, at man tidligere skulle vokse hurtigt og gerne i udlandet, til at man skal tjene penge,« siger Esben Elmøe til Erhvervsbladet.