En mand går nøgen rundt i sit hjem. Pludselig bliver han angrebet af en vild hund, som bider ham i skridtet. Scenen stammer fra en web-reklamefilm fra det danske sikkerheds-softwarehus, Bullguard. Budskabet er lige så simpelt, som det er brutalt: Du kan uden varsel blive ramt i dine mest følsomme områder. Akkurat som det er tilfældet med virusangreb.
Selv om filmen er brutal, er den også komisk, og det har gjort den til en verdensomspændende succes for det danske selskab. Indtil nu har over fem millioner mennesker set filmen, der blev lanceret i september 2003.
Reklamefilmen har spredt sig via mund-til-mund metoden på nettet, hvor folk har sendt linket til filmen videre til venner og bekendte. Og på nuværende tidspunkt har investeringen i filmen allerede tjent sig hjem i form af nye kunder.
»Selv om det måske er et lidt flygtigt kendskab, som kunderne får, har filmen allerede betalt sig hjem. Det kan vi se i antallet af bestillinger af software, som kommer direkte fra hjemmesiden med filmen. Dertil kommer den enorme værdi, der ligger i at få sit navn ud så bredt,« fortæller Heini Zachariassen, direktør i Bullguard.
Påtale fra FBI
Ikke alene har filmen givet flere kunder. Bullguard har fået henvendelser fra flere forhandlere på verdensplan, som har fået kendskab til den danske software igennem filmen, og nu ønsker at sælge den.
»Vi er en lille virksomhed og har derfor meget svært ved at lave branding. Men at blande humor og reklame på den her måde, har vist sig at være utroligt effektivt,« uddyber Heine Zachariassen og fortæller videre, at filmen i øjeblikket ses af 10.000 om dagen. Aktiviteten flytter sig mellem de enkelte geografiske områder, og kører i bølger rundt om kloden.
Især i Asien er man meget begejstrede for filmen, som videresendes i stort antal. I Amerika tager man dog budskabet noget mere nært. Det har medført, at Bullguard via en partner har modtaget en henvendelse fra FBI, som mente, at filmen med den nøgne mand var såkaldt »adult-material«. Derfor blev Bullguard nødt til at tilføje en advarsel i starten af filmen.
Bevidst satsning på mund-til-mund-effekt
Bullguard-filmen er lavet af webbureauet GoViral, og er blandt de første produktioner inden for genren »viral markedsføring«, som baserer sig på, at få kunderne til selv at udsprede budskabet via mund-til-mund-metoden.
Succesen skyldes ifølge Claus Moseholm, der er en af stifterne af GoViral, at folk gerne vil underholdes. Derfor spreder sjove små film, hvad end det er reklamer eller ej, sig hurtigt på internettet, fordi alle kan kontakte hinanden ret simpelt.
»Når der eksempelvis sendes reklamer i fjernsynet, så går mange ud og laver kaffe eller lignende. Men når man modtager en mail med en sjov film fra en bekendt, har man en helt anden tilbøjelighed til at se reklamen, fordi afsenderen har blåstemplet indholdet. Det eneste problem som producent af reklamefilmen, er at man har meget svært ved at styre, hvor den kommer hen,« forklarer Claus Moseholm.
Han forklarer, at en film i stil med den, Bullguard har fået produceret, koster i omegnen af 300.000-400.000 kroner. I øjeblikket arbejder GoViral på et oplæg til en kampagne for et telselskab i Danmark.
I starten af marts sendte Bullguard endnu en film på gaden i samme genre. Målet er, at den nye film skal ses af 10 millioner mennesker. Når en webfilm er lavet færdig bliver den plantet på forskellige humørsites rundt omkring i verden. Derfra spredes kendskabet via brugerne. Indtil videre har mere end en million set den nye Bullguard-film.