Apple har afvist at tage Sonys Reader-applikation med i sin App Store. Det skriver New York Times. Det ser ud til at Apple er ved at stramme kontrollen med de applikationer, der må køre på iPhone og iPad.
Selskabet har fortalt flere applikations-udviklere, at det ikke længere er tilladt at sælge indhold, f.eks. e-bøger, inde i applikationer, og de må heller ikke give deres kunder adgang til indhold der er købt uden for App Store på andre måder.
Det ser ud til at de nye stramme regler har ramt Sony, som netop havde planer om at sælge e-bøger fra Sony Reader Store i sin iPhone applikation.
Ifølge Sony har man fået at vide, at alle indkøb inde i applikationer fremover skal køre over Apple. Det betyder selvsagt også at Apple dermed skal have en del af omsætningen.
I øjeblikket får Apple 30 procent af prisen for alle apps, der sælges i App Store, men Apple tjener ikke på det indhold der sælges inde i applikationerne.
Denne stramning kan også ramme Amazon og andre, som sælger e-læsere der konkurrerer med iPad og samtidig tilbyder mobile applikationer så kunderne kan læse deres købte e-bøger på andre enheder.
Der findes blandt andet en Kindle-applikation til iPad som kan bruges til at læse alle e-bøger der er købt hos Amazon.
Nu ser det ud til, at Apple måske vil blokere for denne mulighed. New York Times mener at der kan være tale om et strategiskifte fra Apples side. Apple har traditionelt hentet den største del af sin omsætning på salg af hardware frem for musik, e-bøger eller software. Jo mere indhold der kommer til iPhone og iPad, jo flere hardware-enheder kan Apple sælge, lød det gamle princip.
”Apple startede med at tjene penge på enhederne. Måske er det nu gået op for alle at den økonomiske værdi ligger i platformen, ikke i enheden,” siger Forrester-analytiker James L. McQuivey til avisen.
Han mener at Apple måske har indset at der kan tjenes mange penge på salg af indhold og applikationer og derfor nu flytter sit fokus væk fra det rene hardware-salg.