Fremover får du som mobilkunde det, som teleselskaberne kalder en "digital tegnebog".
Det betyder, at eksempelvis sygesikringskort, kreditkort og medlemskort bliver lagt ned på SIM-kortet i mobiltelefonen.
Landets fire netværksoperatører, 3, TDC, Telenor og Telia, stifter et fælles selskab, som skal håndtere projektet, så der bliver en fælles standard for selskabernes systemer.
"Det er vigtigt, at vi som branche kun udvikler én fælles platform for mobilbetaling. En platform, der gør det let at komme i gang med mobilbetaling for både virksomheder og forbrugere," udtaler koncerndirektør Eva Berneke fra TDC i en pressemeddelelse, som selskaberne har udsendt sammen.
Mobilselskaberne forsikrer på baggrund af den fælles standard, at det bliver gnidningsfrit, hvis en kunde skifter fra det ene selskab til det andet.
Lejer plads ud
Forretningen for teleselskaberne er, at de lejer plads på sim-kortet ud til eksempelvis bankerne.
I stedet for at bankerne igennem Nets - det tidligere PBS - distribuerer plastic-betalingskort, så bliver betalingskortet sendt elektronisk til sim-kortet via mobilnettet.
Du kan så betale i butikker ved at holde mobilen over til kreditkort-terminalen ved kassebåndet.
Det kræver dog, at der er NFC-teknologi i telefonen.
I dag er der kun få modeller, der har teknologien indbygget. Eksempelvis understøtter Nokia C7, Samsung Galaxy S II og Google Nexus S teknologien.
NFC er en teknologi, som først for alvor kommer sidst på året, når der kommer flere nye mobiltelefoner med teknologien. Samtidig kræver betalingen, at terminalen i butikken understøtter NFC, men det gør mange i dag, og de kan nemt opgraderes.
Computerworld har ikke kunnet få en kommentar fra teleselskaberne, men tidligere har TDC's vicedirektør Morten Hother Sørensen forklaret ideen om at stille plads til rådighed på sim-kortet.
"Det er en service, som vi kan tilbyde bankerne, men det kræver, at bankerne betaler for den service. Det koster mere at købe de nye avancerede SIM-kort, og der skal bruges tid og ressourcer på at lægge disse betalings-id'er ned på sim-kortene. Det vil så blive vores forretningsmodel," fortalte Morten Hother Sørensen til Computerworld i september 2009.
Mange muligheder
For at udnytte de nye muligheder kræver det, at tre af mobilselskaberne begynder at anvende en ny type sim-kort.
I dag er det kun 3, der benytter sig af UICC-kortet, hvor den såkaldte USIM-applikation er bygget ovenpå. Det er den, som kan håndtere de mange oplysninger.
Når først det nye sim-kort er i telefonen, kan der lagres kort-oplysninger fra mange forskellige aktører. Og mulighederne er mange.
Et eksempel kunne være, at du får skudt et nøglekort ind på dit sim-kort, når du bestiller et hotelværelse.
På den måde kan du bruge telefonen i stedet for et nøglekort, når du er på et hotel.
Rabatkort er en helt anden mulighed.
Kan kortaflæseren se, at du har et rabatkort til en butik liggende på sim-kortet sammen med kreditkortet, så kan kortaflæseren automatisk trække rabatten fra.
"Den digitale tegnebog er et naturligt næste skridt, og jeg er sikker på, at vi om få år ikke kan forestille os at vende tilbage til det mylder af kort og mønter, som vi alle bærer rundt på i dag," siger topchef Jon Erik Haug fra Telenor.
I og med kreditkortet pludselig bliver associeret med et bestemt telefonnummer, så åbner det også op for muligheden for at overføre penge til en person ved blot at indtaste personens mobilnummer.
Sikkerheden følger praksis
Et kreditkort på mobiltelefonen vil stadig fungere som ved betalinger med et plastickort. Det vil sige, at der skal indtastes en pinkode, når transaktionen skal gennemføres.
Her vil det formentlig ske ved indtastning på betalingsterminalen som hidtil kendt, men det vil også være muligt at programmere det således, at pinkoden indtastes på mobilen. Den sidstnævnte model har dog den konsekvens, at telefonen ikke kan bruges til betaling, hvis den er løbet tør for strøm.
Ifølge teleselskaberne er sikkerhed et vigtigt punkt i skiftet til den digitale tegnebog.
"Det er helt afgørende for os, at forbrugerne kan føle tryghed og tillid til den digitale tegnebog. Det skal derfor være nemmere og mere sikkert med den digitale tegnebog end at gå rundt med sin pung i lommen eller tasken," fortæller Telias administrerende direktør, Søren Abildgaard.
Morten Christiansen, der er topchef hos 3, hæfter sig ved, at det bliver nemmere for forbrugeren med alt samlet på mobilen.
"Hos 3 glæder vi os over, at det har været muligt at samle en enig branche omkring en fælles standard for fremtidens mobilbetaling. Det skaber nye muligheder og bliver frem for alt bekvemt for vores kunder," siger Morten Christiansen.