Hele telebranchen følger med, når IT- og Telestyrelsen hvert halve år fremlægger den seneste statistik om telebranchen. Ifølge Børsen er der dog god grund til at være skeptiske over for tallene.
Problemet er, at det er teleselskaberne, som skal levere tallene til IT- og Telestyrelsen. Desværre kan der dog være fordele ved at puste tallene op eller ned for teleselskaberne.
Børsen skriver, at bredbåndsselskabet ComX for det første halvår i 2005 indberettede, at de havde 21.710 abonnenter på IP-telefoni. I den seneste rapport er tallet dog rettet til 4.853 kunder for den samme periode. Ifølge den nye direktør i ComX var en firedobling af kunde-tallet en bevidst handling.
»Direktøren på det tidspunkt havde været ude og blæse tallene op. Det havde slet ikke noget på sig, og det var noget rigtigt kluns, man lavede dengang,« siger den nuværende administrerende direktør Niels Overgaard til Børsen.
Teleanalytiker John Strand er chokeret over omfanget af fejl. Han anbefaler IT- og Telestyrelsen at kigge på fremgangsmåden.
»Jeg vil forelå, at styrelsen statuerer nogle eksempler og fortæller, hvilke firmaer der har lavet fejl i indberetningen, og hvor store de fejl er. Jeg er sikker på, at det nok skal være med til at hæve kvaliteten af tallene,« siger han til Børsen.