Microsoft ville klare sig bedre, hvis de droppede al det unødvendige fyld i Word og nøjedes med at lave et godt skriveprogram med copy/paste, og Sony ville have solgt flere PS3'er, hvis de havde droppet Blu-ray afspilleren og sænket prisen.
Det er eksempler på det, som en ny rapport fra McKinsey konkluderer. Rapporten siger, at kunderne ikke bruger alle de avancerede funktioner, men i stedet holder sig til produktets egentlige funktionalitet. McKinsey har spurgt 2500 amerikanere, og de vil hellere have et billigt produkt fremfor al det avancerede tant og fjas.
Rapporten peger på succesen med netbooks som et eksempel på udviklingen. Det kan også tilføjes, at både Windows 7 og Snow Leopard skærer ned på overflødighedshornet og satser på en mere smidig oplevelse.
Ikke engang early-adopters bruger de avancerede funktioner i ny elektronik og software. I stedet holder de sig til produktets kernekompetence.
McKinsey mener, at der er et uudnyttet marked, hvis firmaerne skærer ned på støjen og sønker priserne med 30-50 procent.